Fanettas elitdebut

11156242_10206131065172571_5306960985203300104_n

Jag bestämde mig ganska tidigt, för att jag inte skulle tävla eliten, förrän Fanetta kommit över 1,5- 2,5 årsåldern. Det verkar som det händer mycket med hunden under denna period. Så vi har tränat mer på vår kontakt och att skapa en fin sammanhållning och trygghet med varandra, än att vi tränat moment fram till idag. Hon blev tidigt momentsäker.  Fanetta är  en hund som är extremt lyssnande, till lags inställd, och behöver mycket uppmuntran till bus. Jag brukar säga att hon är ”överlydig”.  Nu är debuten gjord 🙂 Visst var jag nervös på första dagens tävling, men hon fixade till 305 poäng, den lilla damen. Andra dagen kände jag mig lugnare, men ställde till det själv, genom att visa på fel apport i dirigeringen. Det blev trots det ett första pris, med 280 poäng. Jag är så här långt mycket nöjd med min lilla prinsessa. Mycket lärorikt att också se hur hon reagerar i tävlingsmiljö. Tycker hon blir lite försiktig, och vi skulle nog vinna på att gå in på tävlingsplan och dra igång lek efter något moment, för att försöka förändra hennes bild av tävlingsmiljö, innan det har bitit sig fast. Beroende på fortsättningen, kommer jag nog göra så några gånger. Allt för hennes trygghet och glädje, mitt lilla hjärta ❤

Lämna en kommentar